Digitalisering er i dag uundgåeligt for alle virksomheder

Et stigende antal virksomheder er blevet tvunget til at tænke digitalt. Det er i dag helt uundgåeligt at tænke det ind i sin markedsføringsstrategi, da man ellers vil blive overhalet af sine konkurrenter. Et eksempel på dette ses hos Silvan, hvor man i øjeblikket opruster digitalt, for at forblive konkurrencedygtige. Dette er et eksempel på, at det er nødvendigt for alle virksomheder at tænke i de baner. Silvan er et byggemarked, men giver alligevel andre muligheder, forklarer Head of Marketing & E-commerce, Martin Pihl.

 

Stigende konkurrence

Det digitale marked er et marked i fremgang. Det åbner op for helt nye muligheder for virksomhederne, og efterspørgslen fra kunderne er enorm. I takt med at hele samfundet i dag er digitaliseret, forventes det i samfundet, at alt kan findes online. Hvis der er virksomheder, der ikke hopper med på bølgen, ender de med at drukne. For at virksomhederne skal forblive konkurrencedygtige i den stadig stigende konkurrence, må de indtænke digitalisering som en nødvendighed og som en helt naturlig del af forretningen. Udbuddet skal matche efterspørgslen, ellers kan kunderne lige så godt gå til konkurrenterne. Digital markedsføring og forretningsdrift skal derfor indtænkes som en naturlig del af virksomhedens overordnede strategi, stort set lige meget hvilken branche der opereres i. Ved at indtænke digitale løsninger har du ligeledes mulighed for at tilføre virksomhedens ekstra værdi ved at kunne tilbyde kunderne anderledes løsninger.

 

Fokus på digital markedsføring

 

Martin Pihl fortæller i et interview om, hvordan de hos Silvan benytter sig af digitale eksperter for at eksekvere deres digitale strategi. Dette er i dag en helt almindelig fremgangsmåde for handelsvirksomheder. Ved at outsource de dele der ikke er kerneområder for virksomhederne, formår man at investere det rette fokus, uden at skulle opgive tid fra kerneforretningen. Ligeledes får man det rette syn på sagen, fra nogen der har netop denne opgave som deres kerneopgave. Der er mange måder, hvorpå man kan drive digital markedsføring, det afhænger af, hvor man vil ses og for hvad. Online er konkurrencen om kunderne benhård, og derfor handler digital markedsføring primært om at blive hørt og set først inden konkurrenterne. Dernæst handler den digitale markedsføring om brugervenlighed, så kunderne kan finde ud at bruge virksomhedens hjemmeside, og ønsker at vende tilbage, fordi det har været nemt og overskueligt. De digitale markedsføringsbureauer har forstand på, samt erfaring med, hvordan dette bedst gøres for den pågældende virksomhed.